17. januar 2012

Usikkerhet er klokskapens værste fiende!

Jeg tror dette ordtaket har mange navn. Men i dag syntes jeg det passet med at "usikkerheten er klokskapens værste fiende". Vi lever i en verden hvor det er usikkerheten som råder. Jeg tror de fleste mennesker er litt usikkre hver dag, om det er store ting eller små ting har ikke noe og si. Men det er ikke disse tingene som gjør det til klokskapens fiende. For man kan være usikker på alt mellom himmel og jord. Men det er når du er usikker på ting du egentlig vet svaret på, det er da disse to ordene blir fiender.

Vi lever i ett samfunn hvor usikkerheten dyrkes hver eneste dag, om det er i vennskap, kjærlighet, på arbeide, på gate osv. Hver eneste dag er det noen som blir hetset på ett eller annet. "Du er for tykk", "du er for tynn", "du er ikke bra nok for meg", "du har gjort ett dårlig stykke arbeid" til og med "HORE" er det mange jenter i dag som får slengt etter seg på gata. Så hvorfor gjør vi egentlig dette? Det er veldig rart, men jeg tror ikke at vi skjønner at mennesker som trykker så ned på andre, egentlig gjør dette for å heve seg selv. "Om jeg forteller henne at hun ikke er bra noe (eller han) da viser jeg vel hele verden at det er fordi jeg er bedre selv", "om jeg kaller henne for tykk, så vil nok folk tenke på meg som perfekt". Vi gjør det hele tiden. Og vi gjør det overralt!

Jeg håper at jeg klarer og vise barna i barnehagen hvordan man kan gjøre det. Det er ikke mange og det gjør ikke noe særlig forskjell, men hvis vi lærer barn at vi ikke skal snakke stygt om hverandre fra starten av, ja da kan vi gjøre en forskjell!

Er du usikker på deg selv, bruk det du har mellom ørene til å finne noe positivt ved deg i stede for å fortelle hele verden at andre ikke er bra nok!

Usikkerheten er egentlig ikke bare klokskapens værste fiende, men også din egen!

- Karina

Ingen kommentarer: